December 5th, 2007
Suomen ylioppilaskuntien liitto argumentoi tällä hetkellä runsaasti maksuttoman koulutuksen puolesta. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on tehnyt suuntaa antavan laskurin siitä kuinka paljon opinnot maksaisivat. Mietin hetken miten laskuri on toteutettu ja kappas, lähdekoodihan löytyi sivulta (uudelleenmuotoiltu tarkoitukseen sopivammaksi):
var painot = [1, 1, 1.9, 1.3, 1.6, 1.5, 1.3, 1, 1, 1.6, 3.5, 1];
function laske() {
var summa = vuosien_määrä*200;
var kerroin = 104.4955;
for (var i = 0; i != 12; i++) {
var v = (perusopinnot*(2/3))+aineopinnot+(syventävät opinnot*(4/3));
v = v*kerroin*painot[i];
summa = summa + v;
}
Pitkään aikaan en ole nähnyt yhtä sienistä mallia, joka HYYtä lainaten perustuu
Helsingin yliopiston toteutuneisiin koulutuksen kustannuksiin vuodelta 2006 ja karkeisiin arvioihin oppialojen kalleuseroista. Eri opintotasojen välisiä kustannuksia on yritetty myös arvioida.
Ei tuossa mitään muuta, kuin se että ottaen huomioon varsinaisen mallin epätarkkuus – onko järkevää ilmaista että arvon humanoidinne opinnot tähän mennessä olisivat tulleet maksamaan 12560,81 euroa? (Varsinkin, jos syötin kaikki tiedot oikein!) Tarkkuus 12000 tai 13000 olisi riittänyt minulle ihan hyvin,
Posted in Aiheen sivusta, Opiskelijaelämää | 3 Comments »
November 30th, 2007
Tänään jonkin aikaisen keskustelun jälkeen päädyin vierailemaan tietojenkäpistelijöiden pikkujoulusaunassa. Juuret juontavat pitkäaikaisemaan irkkailuun oikeilla kanavilla, joten uskaltaudin nopeasti sekaan – aiheeseen tosin vaikuttivat myös muutamat järjestöaktiivit; mainittakoon esimerkiksi uunituore opintovastaava.
Tämä kuitenkin avasi kiinnostavia näkökulmia erilaisiin saunakulttuureihin, joista ensimmäiseän mainittakoon saunavaatetus. Valtiotieteilijät ovat jo pidempään verhoutuneet uima-asuun saunassa, jota tietojenkäsittelijät eivät jostain syystä harrasta. Itse taidan kallistua uimapuvun puolelle – fuksisyksynä oli varsin helpottavaa ettei tarvinnut kaikille laitoksen tytöille esiintyä alastomana. Toivottavasti en saunassa tai suihkussa punastellut poikkeuksellisen paljon.
Huomioitakoon myös että tietojenkäsittelytieteen opiskelijat lauloivat saunassa huomattavasti valtiotieteilijöitä enemmän, ja itseironiaakin löytyi sopivalla tavalla – eräs säe eräästä laulusta kuului näet:
Ottaisin matemaatikon, matemaatikon
Tai sitten söpön kemistin, söpön kemistin
Kelpaa se geologikin, geologikin, …
Tosin tyypillinen diskurssi löylyn sopivasta määrästä oli similaarinen molemmissa ryhmissä. Näköjään vettä ei saa heittää kiukaalle kovinkaan paljon tai ihmiset suuttuvat. Ja molemmissa saunoissa tehtiin tyhmyyksiä, eli heitettiin mallaspitoisia juomia kiukaalle. Mitä hyvän saunan pilaamista se onkaan.
Posted in Opiskelijaelämää | 1 Comment »
November 13th, 2007
Yritin suunnitella käyväni tänään alkaneessa periodissa kurssin tilastotieteen laitokselta saadakseni loppuun sivuaineeni. Kurssin aihe olisi ollut “Lineaariset mallit” ja sen laajuus kuusi opintopistettä.
Kuitenkin töyssistä on opiskelijan elämä: tunnetusti kaikki kurssit keskittyvät tiistaista torstaihin kello 10-14 – niin myös osa tästä kurssista. Oikeastaan ei luennot vaan harjoitusryhmät ja harjoitustehtävien läpikäynti.
Ymmärrän toki, että harjoitukset ovat merkittävä osa matematiikan opiskelua, mutta minkäs voit kun yksi periodin muista neljästä läsnäolopakollisesta kurssista (jep, minulla on vain neljä kurssia) osuu juuri läpikäynnin päälle? Toki ymmärärn, että jokainen opettaja haluaisi että hänen kurssinsa olisi se mikä priorisoituisi eniten: mutta laaja-alainen, poikkilaitoksinen T-osaamisen kerryttäminen ei tätä mahdollista.
Aina välillä voi opettajan kanssa neuvotella siitä miten aikatauluja voisi nivottaa yhteen – esimerkiksi harjoitusryhmien vaihtaminen kesken periodivaihdoksen tai jopa harjoitustehtävien palauttaminen ilman ryhmää. Niillä kursseilla joissa ei ole eritysluentoja, voi jopa jättää luentoja käymättä. Mutta sain tähän mennessä loukkaavimman vastauksen eräältä opettajalta:
Jos aikataulusi ovat noin kireät, suosittelen että jätät kurssin tällä kertaa kokonaan väliin ja valitset jotain muuta tilalle.
Hetkinen, tuohan hidastuttaisi opintokokonaisuuden valmistumista kokonaisen vuoden – pahimmassa tapauksessa tämä näkyisi muiden opintojeni hidastumisena yhden pullonkaulan takia. Tai sitten pitäisi valita jotain mikä ei ehkä sovi opintolinjaani yhtä hyvin kuin lineaariset mallit.
Kuinka hyvin yliopisto ymmärtää sitä minkälainen opiskelijan todellisuus on? Riippuu luennoitsijasta; osa ymmärtää että opiskelu on tasapainoilua useiden vaateiden suhteen – mutta osa taas ei.
Posted in Opiskelijaelämää | 2 Comments »