Vuosi 2009 — aika laittaa asioita kasaan

Noniin, alkaa kevätlukukausi kolmannesta opiskeluvuodestani ja on aika koota sekalaisia bumerangeja ja aloittaa uusia henkkeita. Ekaksi niihin ikäviin bumerangeihin, eli mitä kaikkea pitäisi tehdä keväällä kandidaatin tutkintoon.

Ensinnäkin kieliopinnoista pitäisi suorittaa ruotsin kirjallinen osaaminen ja vielä englanninkin kurssi. Ikävää, mutta pakko ne on kai sitten tehdä. Samaan kategoriaan tippuu tilastotiedettä sivuaineen päättävän viiden nopan verran; pitää selvitellä kunnolla mitä kursseja olisi järkevä opiskella.

Kandidaatin tutkielma pitää myös viimeistellä. Tavallaan alkaa ärsyttää koko työ ja tekisi jo mieli heittää se roskiin kun siitä on tulossa huono kuitenkin. Kuitenkin prosessi on opettanut minulle yhden merkittävän asian: tiedekäsitykseni on edelleen jollain tasolla vinoutunut tai vääristynyt omaan tiedekuntaamme nähden — vaikka minulle kuinka vakuutettaisiin että ilmiön tarkastelu jonkun tai joidenkin teorioiden valossa tekisi analyysistä tieteellisempää niin se ei mene päähän.

Lisäksi sitten pitää puristaa yksi aineopintojaksokin kiinni kirjatentissä; ei sen ykkösen hankkiminen voi niin vaikeaa kai sitten olla. Sitten niihin iloisempiin asioihin: kaksi syventävien opintojen oppijaksoa mietin suorittavani; todennäköisesti nekin kirjatenttimällä koska opetusta on järjestetty niin huonosti että melkein hävettää. Noh, kirjojen lukeminen on meidän tieteen käytäntö, ehkei tuulimyllyjä vastaan sotiminen auta.

Sitten viestinnän laitoksella olisi jotain Internet-tutkimuksen kursseja joita voisi mennä seuraamaan: metodologinen viitekehys tulee enemmän sieltä selvästi kun meillä ei oikein uuden median vaikutuksia käsitteleviä kirjoja esiinny tenttivaatimuksissakaan.

Ja tämän kaiken päälle voisi sitten korjata sitä tiedekäsitystään tieteen filosofian pohdiskelulla. Jos siinä on bugi niin se pitää korjata.

Leave a Reply