Hyvä, paha internet

Prologi:

Internet vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme yhä voimakkaammin. Olemme nyky-yhteiskunnassa jatkuvasti verkottuneita ja yhdistyneinä suuriin inhimillisiin tietovarantoihin. Tiedämme nykysin hetkessä mitä Yhdysvalloissa tapahtui ja voimme kommunikoida tuttaviemmen kanssa – globaalisti.

Johdantona tähän ajatusvirtaan oli normaali markkinointiosaston käsienheiluttaminen siitä, kuinka sähköinen viestintä muuttaa elämäämme. Kuitenkin, on tunnustettava että sähköiset mediat muuttavat jopa käsityksiämme poliittisesta toiminnasta – esitän nyt muutamia aatoksia teoksesta Developments in West European politics (Heywood et al.). Pyrin osoittamaan, että myös politiikan tutkimuksen on syytä olla varsin tarkkavainen viestinnän vallankumouksen suhteen.

Kun Suomessakin ovat vaalit jälleen ohi voisimme tarkastella äänestysaktiivisuutta – joka saavutti pohjalukemansa jälleen kerran. Emme ole kuitenkaan Euroopassa yksin: 1960-luvulta lähtien äänestysaktiivisuus on useimmissa valtioissa laskeva. David Broughton kiinnittää huomioita tähän ja esittää niitä perinteisiä syitä: äänestäjät ovat tyytyväisiä, puolueet eivät saa kannattajakuntaansa liikkeille…

Kuitenkin kiinnitän huomiota tiivistelmän ajatukseen jonka mukaan kehittynyt teknologia parantaisi hallinnon ja kansalaisten välistä keskustelua. Toisaalta tämä voisi kasvattaa edelleen sitä väliä joka on nykyisin poliittisesti aktiivisia ja passiivisia: passiivikkolla olisi edelleen vähemmän tietoa. Edelleen tiivistelmän ulkopuolelta käsitellään sähköistä äänestämistä, jonka ensimmäiset kenttätestitkin on jo tehty ja niiden tulokset ovat olleet käsittääkseni lupaavia.

Toisaalta internet on myös pahuuden akselin ase: Cas Muddle syyttää internettiä äärijärjestöjen voimistamisesta. Muddle toteaa, että kaikki sähköisen toiminnan hyvät puolet: virtuaaliyhteisöt, tiedonjako ja sananvapaus ovat myös käytettävissä pahuuteen.

Postlogi:

Internetin tulevaisuus on hiertänyt useita ihmisiä: toiset väittää internetin olevan torakka joka kestää kaiken ja toiset taas arvelevat että mainospostitus tukkii verkon toiminnan. Itse uskon yhteisöllisyyden muutuvan edelleen keskeisempään asemaan: Web 2.0 on kehityksen nykyinen suuntima, enkä näe että YouTuben, MySoacen tai blogien tapaiset mediat menettäisivät suosiotaan.

Leave a Reply