III periodi

Valtiotieteilijän on aika suunnitella jälleen opintojaan. Olen aikaisemmin tehnyt henkilökohtaisen opintosuunnitelman, joka onnekseni ei sido minua mitenkään – maailma on muuttunut kuluneen kuukauden aikana riittävästi.

Ensimmäiseksi on aika kaivaa arkistoista suorittamaton ohjelmistotekniikan menetelmien kurssi. Siitä on tulossa erillistentti, jossa voin osoittaa taitoni UML-kaavioiden piirtämisen ja tulkinnan osalta. Toki kurssilla harjoiteltiin muutakin: sanaston laadintaa, testausta…

Jotenkin kummassa eksyin SPSS-tilasto-ohjelman välttämättömälle harjoituskurssille. On ehkä tarpeen aukikirjoittaa, mistä SPSS tulee: Statistical Package for the Social Sciences. Tästä kurssista muutama arvosteleva sana: kurssi perustuu ohjelmiston versioon 14, vaikka yliopisto siirtyy kevään aikana käyttämään versiota 15. Muutama version 15 uusin ominaisuus jää siis kokematta. Samoin olen kiinnostunut siitä, miksi juuri SPSS on valittu tilastolliseksi ohjelmaksi; SAS, R ja Survo ovat myös yliopistolla käytössä. Sen lisäksi kurssin sisältö vaikutti epämieluisalta – en halua opiskella tilastollisen ohjelman käyttöä tietäen, että samat asiat voi tehdä myös perinteisellä taulukkolaskentaohjelmalla. Mutta anjoviskiusauksen asettaa tiedekunta.

Mutta mutta, eihän minulla nyt vain olisi hukassa yhteiskuntatieteet? Ei toki – opiskelen ajattelemista kahdella eri kurssilla periodin yhteiskuntatieteellisenä osuutena.

Poliittisen ajattelun perusteilla tutustun suurten gurujen, Platonin, Aristoteleen ja Marxin muutamia mainitakseni, tuotantoon. Pääsen jopa tekemään erittelyä ja tulkintaa yhdestä kirjailijasta ja hänen aatoksistaan muiden tovereiden valtiotieteilijöiden kanssa. Mutta, katsaus kurssin oppimistavoitteisiin on pelottava: poliittisen ajattelun perusteet antiikin ajoista lähtien, tieteenfilosofian ja etiikan kysymykset ja yhteiskunnan nykytilaakin tulisi pystyä arvioimaan. Samaan aikaan myös opetuksellisia tavoitteita on runsaasti, opiskelemme kirjoittamaan tieteellisesti ja työskentelemään muidenkin kanssa. Ja oman pääkopan sisällä pitäisi tapahtua kehitystä, joka mahdollistaa kriittisen ajattelun. No, ei humanoidia vähällä pelotella.

Yhteiskuntatieteiden argumentaatiokurssi vaikuttaa varsin mysteeriseltä. Jos tulkitsen oikein, kurssi ei pääty tenttiin vaan teemme muutamia harjoitustöitä matkan varrella. Tutkimme päättelyn pätevyyttä ja predikaattilogiikkaa aika pitkälle, kurkkaamme myös väittelyn historiaan. Tästä voi tulla jännittävä kurssi…

Mutta mutta, eihän periodi olisi periodi ilman hassua matematiikkaa. Siispä päädyin tilastotieteen jatkokurssille. On vaikea sanoa, kuinka paljon kurssin sisällöstä loppujen lopuksi on päällekkäin aikaisemmin suorittamani tilastotieteen johdantokurssin kanssa. No, aika saa näyttää – mutta pahasti samankaltaisilta ne näyttivät.

Näin pieni Matti on saanut suunnitelmansa tehtyä ja voi taas rauhoittua odottamaan tenttiviikon alkamista. Ja blogin lukijakin tietää, mitä puuhastelen. Näiden asioiden parissa näet vietämme tulevia viikkoja.

Leave a Reply